1/9/10

~Bertemu Sang Pencinta~

22 DISEMBER 2009 ~SELASA~

~antara novel ramlee awang murshid..hmm aku baru baca mikhail je~

Hari yang bersejarah dalam hidupku, berjumpe dgn penulis buku Mikhail, novelis thriller no. 1 Malaysia…Sebenarnya dah lama tak baca… novel tebal lak tue..500- 600 pages gitu.. dulu dgr2 jer sebutan nama beliau di bibir mulut kengkawan.. Then kali nie, tryla bacala satu buku beliau.. Mikhail..baca terus jatuh cinte..bile baca novel nie..mmg tak ble tinggal lama..kalu nak masak pun heret gak masuk dapur..alkisahnya novel nie milik datul rumateku..yang pasti aku mesti jage bebaik..

Maka suatu hari, semester lepas berjalanla aku, datul n iqa ke book fair di PWTC .. time tue takderla banyak duit..loan tak masuk lg.. alkisahnya kawanku datul beli novel ramlee awang murshid sekali empat sekaligus kagum..gum..betul aku melihat kawanku yg mmg suke mmbaca pelbagai jenis buku..aku tmpg bace jer ape yg dia beli..hehe

Dari situ..aku terpike..yg ramlee awang murshid nie mmg bukan cencalang org..sbb datul nie bukannya main nak beli buku cintan2 nie..dia mmg rajin bace org punye tapi dia takkan beli.. sebijik cam aku..haha..kalu beli pun macam majalah I ker..berbaloi gak ilmunya..habis duit kat situ..tapi novel ramlee awang murshid????? Wah datul beli sampai empat

Hari2 yg ditunggu2…siapa ramlee awang murshid nie… ingin sekali aku mengenalinya… dari persembahan bacaan buku mmg bukan org sembarangan..penulisannya menunjukan dia mahir dalam bidang itu.. banyak buat research.. bukan sekadar cintan2 yg terhape2 tapi penyiasatan..melibatkan kes jenayah, mndalami novel yg ditulis…

Jeng2 lalu library.. eh ade client’s day kat advertisement nie!! wow panggil ramlee awang murshid..seronoknya..bercahaya wajahku dan rakan2..hehe


~aku, shahizan dan kak miza bergambar dengan ramlee awang murshid~

Maka hari itu, aku dan kawan2ku datang dgn hati yg girang skali..bersamaku 3 buah novel yg akan ku baca pabila berkesempatan..hehe..Slot bersama beliau dari 2.30-3.30 ptg di IIUM Library, reading area at sister’s side ..ternyata bukan omongan kosong…banyak nasihat yg kudapat darinya..

Dalam banyak2 soklan yg diajukan aku tertarik dgn soklan dari sorg sister nie..bagaimana idea En. Ramlee dating mencurah2 dan jualan novel di pasaran sentiasa laku..Jawapan beliau satu jer ”BAYAR ZAKAT”…tambahnya lagi mmg kite akan nampak bile kita bayar zakat kuantiti berkurangan tapi sebenarnya..Allah membalasnya dgn keberkatan..maka apabila berkat..rezeki Allah pasti datang..

Haha dalam hatiku membenarkan sbb baru jer blaja sebentar tadi pasal Fiqh –Zakat..terngiang2 lagi kata2 Ustaz Abdallahi Ben Abdullah “ when we pay zakat, even the quantity is decreased but ALLAH will give the barakah to you, ALLAH will give you lots of rezeqi”.. Wow sampai macam tue sekali..Bile blaja bab nie..macam tak sabar2 nak keje n nak bayar zakat.. Sebenarnya zakat ini Ibadah yg menyucikan atau membersihkan harta dan membersihkan diri seseorg itu daripada sifat kedekut dan bakhil..Dalam pd yg sama membersihkan diri daripada sifat dengki dan dendam terhadap org kaya..Then, lahirlah masyarakat yg harmoni..sayang- menyayangi antara satu sama lain…Itulah hikmah ibadah zakah yg difardhukan atas org muslim muka bumi ini..

Hmm satu lagi rahsia solat tahajjud..memberikan idea yg bernas…kate en.ramlee lg..
Dakwah yg disampaikan dalam Laksamana Sunan..menjadikan diri penulis beringat2..
Dalam hatiku kawan2 ramai tanya sal Lasamana Sunan.. Huhu.. bukan yg ku pegang ini ..pasal Lasamana Sunan ..belum ku baca..Bagaikan Puteri, Cinta Sang Ratu, Hijab Sang Pencinta…


~bergambar dgn novel2 best ~dari kiri : shahizan, kak miza, husna, kak faizah,aku dan iqa~

~AKHIRUL KALAM..SELAMAT MEMUNAIKAN ZAKAT...
SELAMAT MEMBACA HASIL KARYA NOVEL RAMLEE AWANG MURSHID..SAMA2 KITA AMBIL PENGAJARAN~

No comments:

Post a Comment